Kaut gan darba apstākļi nav viegli un līdzekļu nemitīgi pietrūkst, Cīravā joprojām ir atrodams un darbojas Aviācijas klubs, kurš tagad, apmācot rajona jauniešus lidotprasmē, strādā roku rokā ar Jauno tehniķu staciju. Ziemas mēnešos topošie planieristi apgūst teoriju, bet vasarā un rudens pusē, kad iestājas piemērots laiks, dodas debesīs, lai iegūtās zināšanas pārbaudītu praksē.
Planieri turpina lidot
Kā “Kurzemes Vārdam” teica Liepājas lidostas direktors un Cīravas Aviācijas kluba vadītājs Aldis Mūrnieks, tas ir optimālais veids, kā pastāvēt, jo Cīravas klubs pašreiz ir vienīgais, kas Latvijā vēl turpina rosīties un ar savu tehnisko nodrošinājumu piesaista jauniešus. Tagad gan arī cēsnieki grasoties viņiem pievienoties, jo beidzot atguvuši planierus, ko nez kāpēc klubam bija atsavinājuši Latvijas Gaisa spēki. “Tā jau nereti gadās. Tie savāca visu kopā un sameta angārā lielā kaudzē. Kad to inventāru bija pāris gadu papūdējuši, beidzot saprata, ka ar planieriem militāras akcijas nav iespējams veikt, un salocītus, samīcītus atdeva atpakaļ. Nespeciālista rokās tā manta nav nekas cits kā tikai alumīnija gabals,” pārmetoši sacīja mūsu pilsētas profesionālais lidotājs. Viņš ir apmierināts, ka vismaz Lejaskurzemē tā nav noticis un visus šos gadus vairāk vai mazāk, bet klubs pilda savas funkcijas, pulcējot jauniešus, “lai tā lieta pavisam neiznīkst”.
Protams, uzraut planierus debesīs ar lidmašīnas palīdzību maksāja dārgi. Tāpēc Aldis Mūrnieks mācību lidojumu veikšanai neatlaidīgi meklēja citu risinājuma variantu. Viņam izdevās pie Vācijas aviācijas klubu kolēģiem atrast neizmantotu vinču. To atgādāja Cīravā aizvadītajā ziemā, atjaunoja un novietoja aerodromā. Tagad Aviācijas kluba rīcībā ir jau divas šādas vinčas. Viena atrodas Cīravas pagastā, bet otra – Liepājas lidlaukā. Tas atļauj arī nodarbības planierismā pamīšus rīkot gan vienā, gan otrā vietā. Tādējādi Liepājas jauniešiem, kas Jauno tehniķu stacijā ir vairākumā, ikreiz nav jāmēro tālais ceļš. Aldis Mūrnieks teica, ka treniņlidojumi sestdienās notiekot tepat Grobiņas pagasta Cimdeniekos, bet svētdienās – Cīravā. Patlaban kluba rīcībā ir divi L–13 “Blanik” tipa planieri, kam notikusi tehniskā apskate un tie sertificēti treniņlidojumiem.
Komplektē jaunu apmācību grupu
Arī “Kurzemes Vārds” topošos planieristus sastapa Liepājas lidlaukā, kur ar saviem audzēkņiem darbojās Jauno tehniķu stacijas pasniedzējs un starptautiskās kategorijas planierisma tiesnesis Agris Prūsis, kā arī pieredzējušais instruktors Arnis Māķēns. Šie divi aviācijas entuziasti planierisma veicināšanai ir atdevuši daudzus sava mūža gadus un turpina to darīt ar sirdi un dvēseli. “Kurš ir sapratis, ko nozīmē lidot, tam atpakaļceļa vairs nav,” teica Agris Prūsis, pastāstot, ka rudeņos Jauno tehniķu stacijā atnāk daudzi jaunieši, kas piesakās mācīties lidot ar planieriem. Arī šoruden tiekot komplektēta jauna apmācību grupa. Nodarbības sākšoties 5.oktobrī pulksten 17 un notikšot divas reizes nedēļā – otrdienās un ceturtdienās. Interesentus aicina pulcēties Jauno tehniķu stacijā, otrajā stāvā, 26.kabinetā.
Diemžēl pieredze rādot, ka tikai neliela daļa no kursantiem spējot izturēt teorētiskās mācības līdz galam, jo mūsdienās ir daudz dažādu citu nodarbību, kas aizrauj jaunos cilvēkus. Tie laiki esot pagājuši, kad Jauno tehniķu stacijā būvēja planierus, taču tos, kuri izturējuši mācības ziemā, Agris Prūsis sauc par cerīgajiem. Viņu pulkā ir ne tikai zēni, bet arī meitenes. Lidlaukā todien sastapām Lauru Vidējo, Tamāru Kovaļenko, Didzi Ernstsonu un citus. Tamāra tikko kā bija atgriezusies no mācību lidojuma. Viņa teica, ka tāds notikums sniedzot ļoti lielu gandarījumu un dzīve tad, ja uz zemi var paskatīties no gaisa, liekoties daudz jaukāka.
Aizrautība, kas nepāriet
Turpinot šo tematu, Aldis Mūrnieks pastāstīja, ka tie jaunieši, kas iztur pārbaudījumus un apgūst lidotprasmi, iegūst planiera pilota licenci. Tas dod tiesības veikt patstāvīgus lidojumus un treniņus, kā arī atvieglo privātās lidmašīnas pilota tiesību saņemšanu, jo daļa zināšanu jau ir apgūta un vairs nav jāmācās tik garš kurss. Planierista licence paverot arī iespējas nodarboties ar planierisma sportu. Mūsu valstī, kā teica Cīravas Aviācijas kluba vadītājs, gan šis sporta veids ir panīcis, jo daudzi aizrāvušies ar dažādiem lidaparātiem, kas apgādāti ar lielāku vai mazāku dzinēju.
Toties tepat blakus – kaimiņvalstī Lietuvā viss notiekot. Aldis Mūrnieks zināja sacīt, ka prāvs planieristu klubs darbojas Kauņā un arī Klaipēdā esot cilvēki, kas ar šīm lietām nopietni aizraujas. Šajā sakarībā Arnis Māķēns piebilda, ka nezinot nekā jaukāka par lidojumu planierī. It īpaši, ja tas notiekot virs mākoņiem. Viņš, tur atrodoties, novērojis, kā stārķu pāris griež kāzu dejas. Putni atradušies vienā augstumā ar planieri, un pilots varējis saskatīt, kā vējš šķirsta to spārnu spalvas.
Pateicoties Alda Mūrnieka laipnībai, arī “Kurzemes Vārda” korespondentam bija iespēja paraudzīties uz saules pielieto Liepājas ezeru un pilsētu no augšas. Iespaids bija lielisks, tas būtiski atšķīrās no tā, ko var izbaudīt, skatoties pa lidmašīnas iluminatoru, jo, sēžot planierī, netraucē motora rūkoņa, var dzirdēt, kā šņāc tikai garām skrejošais vējš, un tad kādā brīdī liekas, ka debesīs starp mākoņiem esi palicis pilnīgi viens. Tas tiešām ir vareni, justies kā putnam!
Leave a Reply